reklama

Prečo sa stať obchodníkom?

V článku rozoberám svoj pohľad na umenie obchodu a na profesiu obchodníka a aké kľúčové veci vie toto remeslo priniesť do života ľudí.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Obchod vznikol súčasne so vznikom komunikácie v praveku, kde jednou z hlavných činností ľudí bola výmena tovarov a služieb ( tzv. barterový obchod ). Obchod, či už v peňažnej alebo nepeňažnej forme, je súčasťou našich životov od nepamäti a je prirodzenou činnosťou človeka, ktorá pretvárala a formovala civilizácie už od praveku. V obdobiach rozkvetu remeselnej výroby ľudia predsa neboli nikde zamestnaní, boli to samostatní živnostníci, obchodníci, ktorí sa živili výrobou a následným predajom tovarov alebo služieb. Chodili od dverí k dverám a ponúkali svoje služby , neskôr sa stretávali na trhoch, kde prebiehal obchod a časom vznikali čoraz sofistikovanejšie spôsoby ako priniesť hodnotu na trh a dostať za ňu odmenu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo ale zachádzam až tak ďaleko do histórie? Pre podčiarknutie faktu, že profesia obchodníka má v našom svete hlbokú kultúru a históriu. Nie je to profesia, ktorá sa sformovala len v nedávnom období, je to profesia, ktorá nesie na pleciach tento svet od dôb kedy ľudia maľovali na steny jaskýň a je prítomná aj dnes, kedy sa dá obchodovať virtuálne cez internet.

Prečo sa teda stať obchodníkom? Pretože je to najlepšia forma osobnostného rozvoja akú poznám, vytvára nám priestor pre zvyšovanie osobnostných kvalít na jednej strane a priestor pre službu ľuďom na strane druhej. Ak chce niekto podnikať, tak nevyhnutnou súčasťou podnikania je uvedenie produktu alebo služby na trh. Či už predávam výživové produkty, som kaderníčka, mám reštauráciu alebo ponúkam finančné služby, tak stále musím byť schopný osloviť istú cieľovú skupinu ľudí, ktorým poslúži moja služba alebo produkt. Najlepšie opakovane. Obchod preto odkrýva charakter človeka. Ak si chcem udržať klientelu a dlhodobo prosperovať, musím dodržiavať záväzky a očakávania voči svojím klientom/spotrebiteľom. Obchod nás obrazne povedané vyzlečie donaha a odkryje naše slabé stránky v interakcii s druhými ľuďmi. Učí nás efektívnej komunikácii a empatii, pretože na to, aby som bol odporúčaný ďalej a vytvoril si renomé, musím rozumieť druhej strane a vyriešiť zákazníkove požiadavky a problémy. To sa dá jedine vtedy, ak som schopný načúvať a následne efektívne komunikovať a dostať sa k riešeniu. Učí nás vyrovnať sa s neúspechom, s nepriazňou osudu a odmietnutím a robí nás vnútorne silnejšími, pretože ak niečo predávam, tak je prirodzené, že natrafím aj na ľudí, ktorí to nepotrebujú a odmietnu danú službu alebo produkt. Ak chcem byť úspešným obchodníkom, musím poznať zásady správania sa, musím byť integrovaný a čestný a taktiež uspejem jedine vtedy ak si budem vážiť ľudí. Z krátkodobého hľadiska sa môže zdať, že majú úspech aj ľudia, ktorí zavádzajú a klamú, ale kto chce dlhodobo produkovať a vytvoriť úspešnú organizáciu, ten ju musí postaviť na pevných pilieroch. Pri procese, kedy sa zo mňa postupne stáva obchodník alebo všeobecne podnikateľ, sa zo mňa vlastne stáva celistvá a sebavedomá osoba schopná stanovovať si vlastné ciele a zvládať požiadavky, ktoré si na seba kladiem. Môžeme to uzavrieť tak, že obchodná činnosť je vlastne založená na schopnosti vytvárať dlhodobé a kvalitné medziľudské vzťahy. Áno toto je obchod. Osvojenie tejto činnosti vedie k bohatstvu, preto je to tak vynikajúco platená profesia. Na trhu práce sme platení za to, akú hodnotu naň prinášame.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak sa pozrieme na velikánov vo svete obchodu alebo všeobecne na najlepšie zarábajúcich ľudí na svete, tak čo prispelo najviac k ich súčasnému životu? Je to prestížna vysoká škola ukončená červeným diplomom, je to zaujímavo formulovaný životopis alebo super pracovný posudok od zamestnávateľa? Skôr si myslím, že najkľúčovejšie vlastnosti a schopnosti na trhu práce sú práve efektívna komunikácia, schopnosť pochopiť druhú stranu a byť empatický, schopnosť stanoviť si cieľ a zostrojiť plán ako sa k nemu dostať, schopnosť účinne sa rozhodovať, zvládať nepriazeň osudu a vytrvalo pracovať aj v najväčších krízach, schopnosť vytvárať kvalitné medziľudské vzťahy a byť pripravený slúžiť ľuďom. Ak pridáte hodnotu do sveta, peniaze nasledujú. Tí, ktorí vytvárajú kvalitné služby a produkty pre ľudí a slúžia im s najlepším zámerom sú práve tí, ktorým sa dostáva najväčšieho ocenenia. 

Miloš Jaseňák

Miloš Jaseňák

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Podnikateľ, sieťový marketér, vizionár, ktorý vidí najväčší priestor na zlepšenie vo finančnom sektore a finančných službách. Verím v hodnotné podnikanie založené na morálke a pevných hodnotách a vnímam, že v tejto oblasti je veľký priestor na realizáciu. Dennodenne zvádzam so svojim tímom boj voči nepoctivým finančníkom a poradcom, aby ľudia neboli zavádzaní, aby rozumeli malým písmenkám na zmluve a aby nesporili cez životné poistenia - jedno z najväčších klamstiev v tomto sektore. Výstupom mojej práce je na jednej strane uvedomelý a spokojný klient s profesionálne nastaveným na mieru ušitým finančným portfóliom a na strane druhej profesionálne vybudovaný tím samostatných podnikateľov pripravených slúžiť ľuďom po celom Slovensku, časom aj za hranicami našej republiky. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu